Tuesday, January 22, 2013

Montessori-Inspired Lesson: Living vs. Non-Living / Clasificarea fiinte vs. obiecte

English version
Now that the holidays are over, it was time to get back to more structured work. I've been meaning to start back on Montessori-inspired lessons, so I started with ... the beginning. With one of the first Montessori presentations for Zoology and Botany - the classification into Living vs. Non-Living
I followed the curriculum-ul from Just Montessori to put this lesson together.
I started the lesson by telling my daughter what Living means and how you can determine who is Living and who is not, by asking ourselves a few questions: Can it grow? Does it eat? Can it breathe? Does it have babies (seeds, for plants)? While we were talking, I asked her to bring toys from her toy basket and sort them into Living (if the toys represent living things) vs. Non-Living (if the toys represent objects). She enjoyed this game very much.

Romanian version
Daca pe perioada vacantei de iarna am facut putina pauza de la activitatile structurate de inspiratie Montessori, am hotarat acum sa reiau aceste lectii. Dupa cum am spus, lectiile noastre sunt de inspiratie Montessori, prin urmare le adaptam in masura in care avem materilele necesare, si in felul in care ni se potriveste noua acasa. Am spus asta pentru a nu supara pe pedagogii Montessori care poate se vor nimeri sa citeasca aceste randuri. Noi incercam sa lucram, dupa puterile noastre, cu ce avem la dispozitie.

Acestea fiind spuse, am inceput saptamana aceasta cu ... inceputul. Adica, cu prima lectie Montessori care se face la Zoologie si Botanica - si anume clasificarea in Fiinte vii si Obiecte.
Pentru alcatuirea lectiei (a prezentarii si a materialelor necesare) am consultat curriculum-ul de la Just Montessori - partea in care se preda aceasta lectie. Mie imi place foarte mult acest site, prezinta in foarte mare detaliu organizarea anului scolar la o gradinita Montessori, structura lectiilor, chiar si continutul prezentarilor.

Lectia am facut-o in engleza, asa cum facem toate activitatile noastre de acasa (bineinteles, exceptand cand e timpul de franceza/spaniola).
Am inceput prin a povesti I-nei ce inseamna Fiinte vii (Living) si Obiecte (Non-Living). I-am spus simplu, clar, ca pentru a afla daca ceva e viu, ne punem cateva intrebari: Poate sa creasca? Se hraneste? Respira? Se misca? Se inmulteste / are pui vii?
A inteles imediat ca animalele sunt fiinste vii. Sigur, nu e complicat. A trebuit sa discutam mai in detaliu despre plante, de ce ele sunt vii.

Pe masura ce intelegea, am rugat-o sa caute in cosul cu jucarii - acele jucarii care reprezinta fiinte vii (Living) si sa le aseze in categoria Living, iar obiectele (Non-living), in categoria corespunzatoare.

Living vs. Non-Living
Daca se incurca, punem intrebarile de mai sus.

Choosing toys that represent Living things
I-a placut mult acest joc.

Choosing toys that represent Non-Living things
After a break, we went back to this topic and used the Living vs. Non-Living cards available for free from The Helpful Garden.

Putin mai tarziu, dupa o pauza, am folosit fisele pe aceasta tema de la The Helpful Garden.


And then we used another set of cards that we have from the Romanian publisher Editura Gama.

Si, mai apoi, pentru a vedea daca a inteles bine, i-am dat cardurile din setul de engleza de la Editura Gama, pentru a face singura clasificarea Living vs. Non-Living. S-a descurcat foarte bine. (Setul de carti de la Gama l-am folosit noi atat pentru invatarea cuvintelor in engleza, cand I. era mai mica, dar si acum, pentru exersarea cititului in engleza.)




 I.-nei i-a placut mult jocul acesta, toata seara a amintit de el, pomenind cate un obiect sau animal si spunand daca e Living sau Non-Living.

Linking to: See Vanessa Craft and:

Montessori Monday

4 comments:

  1. Ce idee faina! E ceva ce sigur voi incorpora in lectiile cu S.- multumim pentru linkuri, foarte interesante!

    ReplyDelete
  2. Foarte frumoasa lectie! Ce-mi place jocul de la inceput! Multumim!

    ReplyDelete
  3. ;) sarumana de idee! Am cartile de la Gama, plus jucarii diverse. Foarte binevenit articolul! Va imbratisez!

    ReplyDelete
  4. Great idea for introducing living and non-living! Thanks so much for linking up with Montessori Monday. I featured your post at the Living Montessori Now Facebook page: http://www.facebook.com/LivingMontessoriNow

    ReplyDelete